حل مشکل ماوراء کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت طب علمی قرآنی و جفر محفوظ است و کپی برداری بدون اذن از مطالب آن حرآم و غیر قانونی می باشد

بسم الله الرحمن الرحیم قبل از انجام دعاء صلوات فرستاده شود قبل و بعد ازدعا و ختم که بهتر است به این شکل باشد: اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم و اهلک عدوهم 3) قبل از شروع استغفار کنید مثلا استغفاری که در تعقیب نماز عصر خوانده میشود 4)حمد و سپاس و شکر خدا را به جا بیاورید مثلا چند بار بگویید: الحمد لله کما هو اهله که ثوابی دارد که ملائکه از نوشتن آن عاجزند البته اعظم شرایط رزق حلال است ما در حین این که دعا میکنیم راه ، پیش پای خدا میگذاریم و میگوئیم خدایا از این راه میشود بدهی؛به دل فلانی بینداز این کار را بکند؛فلان چیز را بخرند تا کار ما راه بیفتد و...نظر به اسباب داریم .این دعا مستجاب نمیشود .اگر یکسره از خود خدا بخواهی و چشمت به اسباب نباشد فوری مستجاب میشود. در دعا اصرار کنید. دائم دعا کنید وحاجت را بخواهید تا اجابت شود استقامت داشته باشید.کاری کنید که مورد توجه و لطف و عنایت 14 معصوم صلوات الله علیهم قرار بگیرید مثلا برای تعجیل در فرج امام زمان زیاد دعا کنید یا بعد از گریه برحضرت اباعبدالله برای فرج امام دعا کنید که امام زمان خود فرموده اند اگر کسی این کار را کند حضرت برای حاجت او دعا میکنند شرایط دعا کردن2 از شرایط دعا آن است که :هر گاه طالب منفعت است در وقت دعا کردن باطن دستها (کف دستها) را به آسمان بلند کند و هر گاه طالب دفع مضرت است پشت دستها را به آسمان بلند کند و هر گاه در وقت ابتهال و تضرع (زاری کردن,التماس کردن) است انگشتان را در حالت دعا به جانب راست و چپ حرکت دهد.و باطن(کف) انگشتان را به آسمان بلند کند.و هر گاه در حالت انقطاع(بریده شدن,گسستن) است,انگشت سبابه را بالا و پایین ببرد و باید در وقت دعا دستها را برابر صورت نگه دارد و بازوها را نیز بلند کند و باید قبل ار دعا و ثنا خدا را به این نحو بخواند یا مَن هُوَ اَقرَبُ اِلَیَّ مِن حَبلِ الوَریدِ یافَعالاً لِما یُریدُ یا مَن یَحوُلُ بَینَ المَرءِ وَ قَلبِهِ یا مَن هُوَ بِالمَنظَرِ الاَعلی وَبِالْاُفُقِ الْمُبینِ یا مَنْ هُوَ الرَّحْمنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی یا مَن لَیسَ کَمِثلِهِ شَیءٌ وَهُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ اَسْئَلُک اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ پیش از دعا ۱۰ بار یا الله و ۱۰ بار یارباه و ۱۰ بار یا سیداه و 7 مرتبه یا ارحم الرحمین سپس صلوات بفرستد و شروع در دعا نماید و طلب حاجت خود نماید و بعد از ذکر حاجت خود بگوید (ما شا الله لا قوه الا با الله و صلی الله علی محمد و ال محمد)پس به سجده برود و در سجده هر کدام از(یا الله و یا رباه و یا سیداه) را ۳ بار بگوید و حاجت خود را ذکر کند و سر بردارد و این دعا را که از ادعیه قدسیه است بخواند که یا محمد هر که از امتان تو این دعا را در آخر ادعیه مناجات خود بخواند حوائج او رد نخواهد شد.و آن دعا این است. یا اَللّهُ الْمانِعُ قُدْرَتَهُ خَلْقَهُ وَالْمالِکُ بِها سُلْطانَهُ وَالْمُتَسَلِّطُ بِمافی یَدَیْهِ عَلی کُلِّ مَوْجُودٍ وَ غَیْرُکَ یَخیبُ رَجآءُ راجیهِ وَ راجیکَ مَسْرُورٌ لایَخیبُ اَسْئَلُکَ بِکُلِّ رِضیً لَکَ وَ بِکُلِّ شَیْءٍ اَنْتَ فیهِ وَ بِکُلِّ شَیْءٍ تُحِبُّ اَنْ تُذْکَرَ بِهِ وَ بِکَ یا اَللَّهُ فَلَیْسَ یَعْدِلُکَ شَیْءٌ اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَْحفَظَنی وَ وَلَدی وَ اَهْلی وَ مالی وَ تَحْفَظَنی بِحِفْظِکَ وَ اَنْ تَقْضِیَ حاجَتی فی کَذا وَ کَذا ای خدایی که قدرتش را از رساندن ضرر به بندگانش منع میکند،حاصل اینکه در عین قدرت بینهایتش دست به انتقام نمیزند)و سلطنش را به قدرتش مالک است،و به آنچه نزد اوست بر هر موجودی چیره است،و غیر تو ناامید میکند امید امیدوارش را،و امیدوار تو خوشحال است که ناامید نمیشود،از تو میخواهم به هرچه پسند توست،و به هر شأنی که تو در آنی،و به هرچه دوست داری به آن یاد شوی،و به حقیقت ای خدا،چیزی برابر تو نیست،اینکه بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی،و مرا و فرزندان و خاندان و دارایی ام را نگاه داری،و به حفظت حفظم کنی،و حاجتم را در چنین و چنان مورد برآوری و نام حاجت خود را ذکر کند و این دعای جلیل القدر است و ایضا در وقت استجابت دعا خوانده شود که بسیار نافع است و بعد از ذکر حاجت بگوید (یا من اظهر الجمیل الا اخر)که بسیار مجرب است ان شا الله عوامل استجابت دعا 1) صلوات در اول و اخر دعا 2) سعی کند دعای او در خفا و بدون ریا باشد 3) حضور قلب هنگام دعا 4) سعی کند حق الناس به گردن او نباشد زیرا در روایت داریم موسی علیه السلام از جایی عبور می کرد دید کسی با تضرع مشغول دعا است دوباره زمانی که از جایی بر می گشت دید ان فرد باز هم مشغول دعا کردن است موسی علیه السلام فرمود که به خدا قسم که اگر حاجت او به دست من بود هر اینه انرا به او میدادم نا گاه ندا امد این بنده حق الناس به گردن دارد برای همین دعایش مستجاب نمی شود 5) لباس و جایی که در ان دعا می کند غصبی نباشد 6) در روایت داریم زمانی که می خواهید دعایتان مستجاب شود قبل از دعا چهل مومن را دعا کنید 7) دعا کردن در اوقات شریف مانند شب جمعه و روز جمعه و اعیاد دعا کردن در سحرگاهان و بین الطلوعین و ساعات اخر روز جمعه که دعا مستجاب است 8) دعا کننده باید نماز های خود را اول وقت بخواند 9) دعا را با ذکر ماشا الله ولا حول ولا قوه ال با الله العی العظیم ختم کند زیرا در ر وایت داریم امام علی علیه السلام فرمودند هر کس دعا را به این ذکر ختم کند محال است دعایش مستجاب نشود آداب دعا از آداب دعا آن است که با طهارت باشد و بوی خوش استعمال نماید و رو به قبله بنشیند و قبل از دعا تصدق کند و معتقد به اجابت باشد.و سوال حرام از خدا ننماید و از روی حسن ظن دعا نماید و در وقت دعا بی ادبی ننماید و چیزی که لایق مرتبه او نیست از خدا نخواهد و لباس پاک و مکان خلوت اختیار کند. و شکم را از الکل و شرب پاک کند . و اعتراف گناهان خود نماید و قبل از دعا استغفار کندو طلب مغفرت برای والدین و برادران مومن خود نماید و ترک تعجیل در بر آمدن حاجات نماید.نام حاجت را ذکر کند و در دعا صدا را بسیار بلند نکند.و پیش از دعا و بعد از دعا تمجید و ثنا بر خدا و درود و صلوات بر محمد بفرستد.و هر گاه دعا مستجاب نشود مایوس نشود .و بعد از دعا صلوات فرستد و ( ماشا الله لا قوه الا با الله) بسیار بگوید.و دستهای خود را بر سر وسینه و صورت خود بمالد و باید حالت او بعد از دعا بهتر از قبل از دعا باشد توجه داشته باشد تمجید و ثناقبل ازدعا اللّهُمَّ أنْتَ الأولُ فَلَیْسَ قَبْلَکَ شَیٌ وَأنْتَ الاخِرُ فَلَیْسَ بَعْدَکَ شَیٌ وَأنْتَ الظّاهِرُ فَلَیْسَ فَوْقَکَ شَیٌ وَأنْتَ الباطِنُ فَلَیْسَ دُونَکَ شَیٌ وَأَنْتَ العَزِیزُ الحَکِیمُ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ کَثیراً عَلی کُلِّ حالٍ الْحَمْدُلِلَّهِ کَمَا هُوَ أَهْلُهُ یا مَن هُوَ اَقرَبُ اِلَیَّ مِن حَبلِ الوَریدِ یافَعالاً لِما یُریدُ یا مَن یَحوُلُ بَینَ المَرءِ وَ قَلبِهِ یا مَن هُوَ بِالمَنظَرِ الاَعلی وَبِالْاُفُقِ الْمُبینِ یا مَنْ هُوَ الرَّحْمنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی یا مَن لَیسَ کَمِثلِهِ شَیءٌ وَهُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ اَسْئَلُک اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ و بخواه حاجت خود را که برآورده خواهد شد انشاءاللَّه تعالی اعتراف به گناه قبل ازدعا 1 انا المسییء المعترف الخاطیء العاثر، انا الذی اقدم علیک مجترئا أَنَا یَا إِلَهِی الْمُعْتَرِفُ بِذُنُوبِی فَاغْفِرْهَا لِی أَنَا الَّذِی أَسَأْتُ أَنَا الَّذِی أَخْطَأْتُ أَنَا الَّذِی هَمَمْتُ أَنَا الَّذِی جَهِلْتُ أَنَا الَّذِی غَفَلْتُ أَنَا الَّذِی سَهَوْتُ أَنَا الَّذِی اعْتَمَدْتُ أَنَا الَّذِی تَعَمَّدْتُ أَنَا الَّذِی وَعَدْتُ إِلَهِی أَمَرْتَنِی فَعَصَیْتُکَ وَ نَهَیْتَنِی فَارْتَکَبْتُ نَهْیَکَ فَأَصْبَحْتُ لاَ ذَا بَرَاءَهٍ لِی فَأَعْتَذِرَ وَ لاَ ذَا قُوَّهٍ فَأَنْتَصِرَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الْوَجِلِینَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الرَّاجِینَ بد کردارم و اقرار دارم، و زشت رفتارم و لغزش خورده. منم که با تو گستاخی کردم باز ای خدای من به گناهانم مقر و معترفم پس تو به کرمت از من درگذر من آن بنده‌ام که بد کردم من همانم که خطا کردم من همانم که اهتمام به عصیان کردم من همانم که نادانی کردم من همانم که غفلت ورزیدم من همانم که سهو کردم من همانم که به خود اعتماد کردم و من همانم که به خواهش دل عمدا عمل کردم من همانم که وعده کردم و مخالفت نمودم ای خدا تو مرا امر کردی و من عصیان امرت کردم تو نهی کردی و من مرتکب نهیت شدم اکنون نه کسی که گناهانم مبرا و پاک سازد و نه صاحب قدرتی که از او بر دفع عذاب یاری طلبم هیچ خدایی جز تو نیست منزهی تو و من از سطوتت سخت بیمناک و هراسانم هیچ خدایی جز تو نیست منزهی تو من به درگاه کرمت از امیدوارانم اعتراف به گناه قبل ازدعا 2 الهی قلبی محجوب و نفسی معیوب و عقلی مغلوب و هوائی غالب و طاعتی قلیل و معصیتی کثیر و لسانی مقرّ بالذنوب. فکیف حیلتی یا ستار العیوب و یا علام الغیوب و یا کاشف الکروب، اغفر ذنوبی کلها بحرمة محمد و آل محمد یا غفار یا غفار یا غفار برحمتک یا ارحم الراحمین ذکرقبل از دعا رسول خدافرمودند:برای خدا هشت اسم است که درساق عرش وقلب خورشید و دربهشت ودرخت طوبی نوشته شده است و هر کس آن اسم ها را قبل از دعا بگوید دعایش مستجاب گردد :یا فرد یادائم یاحی یاوتر یااحد یا قوی یاقدیم یاقادر دعای قبل ازدعا حضرت علی علیه السلام:هر کس دوست می دارد که دعایش رد نشود پس بخواند پیش از دعایش این دعا را ماشاءَ اللّه تَوَجُّهاً اِلَی اللّه ، ماشاءَ اللّه تَعَبُّدَاً لِلّه، ماشاءَ اللّه تَلَطُفاً لِلّه ، ماشاءَ اللّه تَذَلُّلاً لِلّه ، ماشاءَ اللّه اِستِضاراً بِاللّه اِستِکانَةً لِلّه ، ماشاءَ اللّه تَضَرُعاً اِلَی اللّه ، ماشاءَ اللّه اِستِعانَةً بِالله ، ماشاءَ اللّه لا حَولَ و لا قُوَّةَ الا باللّه العلی العظیم دعای بعد از دعا کردن الهی بِحَقِّ یاسین و القرآن الحکیم و بحق طه و القرآن العظیم یا مَن یَقدِرُ عَلی حَوائِجَ السّائِلین یا مَن یَعلَمُ ما فی الضَّمیر یا مُنَفِّساً عَنِ المَکروبین یا مُفَرِّجاً عَنِ المَغمومین یا راحِمَ الشَیخِ الکَبیر یا رازِقَ الطِّفل الصَّغیر یا مَن لایَحتاجُ اِلَی التَّفسیر صَلِّ علی محمد و آل محمد وَافعل بی کذا و کذا ذکربعد از دعا حضرت صادق علیه السلام فرمودند: هرگاه مردی دعا کند و پس از دعا بگوید: « ما شاء الله لا حول و لا قوة الا بالله » خدای عز و جل فرماید: بنده مومن دل به من نهاد و تسلیم امر من گردید و حاجتش را برآورید. آداب دعا کردن شرایط پیش از دعا شناخت خدا شناخت خداوند متعال یکی از شرایط پذیرش دعاست و بدون شناخت، دعا مستجاب نمی شود . قال رسول الله صلی الله علیه و آله: لو عرفتم الله حق معرفته لزالت لدعائکم الجبال اگر معرفت شما به خداوند کامل باشد، با دعای شما کوه ها از بین می روند به امام صادق علیه السلام گفته شد: فما بالنا ندعوا فلا یستجاب لنا؟ چرا دعا می کنیم ولی دعای ما مستجاب نمی شود؟ آن حضرت فرمودند: لانکم تدعون من لاتعرفونه چون کسی را می خوانید که او را نمی شناسید . یقین به اجابت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: ادعوا الله وانتم موقنون بالاجابة خدا را با یقین به اجابت دعا، بخوانید . دلیل این شرط این است که اجابت دارای مراتبی است و ما به تمام مصالح و مفاسد امور آشنایی نداریم، و نفس خواستن از خداوند نوعی عبادت و اظهار خضوع در مقابل خداوند است که خداوند این حالت تواضع و اظهار نیاز را بر طبق رحمت واسعه اش بدون پاداش نمی گذارد . پس در هر حال هیچ دعایی بدون پاداش نخواهد بود، لذا دعا کننده همواره یقین به اجابت دارد . امام سجاد علیه السلام در دعای ابوحمزه می گوید: اللهم انی اجد سبل المطالب الیک مشرعة ومناهل الرجاء لدیک مترعة، والاستعانة بفضلک لمن املک مباحة وابواب الدعاء الیک للصارخین مفتوحة واعلم انک للراجین بموضع اجابة خدایا راه های درخواست از تو را هموار می بینم و چشمه های امید به سوی تو را سرشار و یاری جستن به فضل تو را برای هر که امیدوار باشد روا و درهای دعا به آستانت را برای فریادکنندگان باز می بینم و می دانم که تو برای امیدواران اجابت کننده ای . و نیز در همین دعا می خوانیم: ولیس من صفاتک ان تامر بالسؤال وتمنع العطیة در شان تو نیست که به سؤال امر کنی و از اجابت منع کنی . و خداوند متعال در حدیث قدسی می فرماید: انا عند ظن عبدی بی فلا یظن بی الا خیرا من طبق گمان بنده ام با او عمل می کنم، پس باید همواره به من خوش گمان باشد ترک محرمات کسی که از آقای خود چیزی می خواهد و محتاج اوست، سعی می کند کاری را که مورد رضایت مولایش نیست انجام ندهد . مخالفت با مولی زمینه ساز غضب و خشم اوست و عطا و بخشش در حال خشم امکان ندارد، اگر از خدا چیزی می خواهیم و انتظار اجابت داریم، باید به عهد خود نسبت به خداوند وفادار باشیم و اوامر و نواهی او را رعایت کنیم . خداوند متعال می فرماید: اوفوا بعهدی اوف بعهدکم شما به پیمانی که با من بسته اید وفادار باشید تا من هم به پیمان خود عمل کنم . لازم به ذکر است که در پیشگاه خداوند متعال ترک گناه از انجام نیکی ها بیشتر اهمیت دارد . امام علی علیه السلام می فرماید: اجتناب السیئات اولی من اکتساب الحسنات ترک گناهان بر انجام نیکی ها ترجیح دارد . از جمله گناهانی که مانع اجابت دعا می شود، خوردن مال حرام است . امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: ان الله لایرفع الیه دعاء عبد وفی بطنه حرام خداوند دعای کسی را که حرام خورده باشد به سوی خود بالا نمی برد نکردیم کاری در این بندگی ها ندیدیم خیری از این زندگی ها از این زندگی ها نشد کام حاصل در این بندگی هاست شرمندگی ها بیا تا تلافی کنیم آنچه بگذشت که داریم از عمر شرمندگی ها صدقه، مسجد، عطر حضرت صادق علیه السلام فرمود: کان ابی اذا طلب الحاجة طلبها عند زوال الشمس فاذا اراد ذلک قدم شیئا فتصدق به وشم شیئا من طیب وراح الی المسجد ودعا فی حاجته بما شاء الله پدرم گاهی که حاجتی داشت، آن را وقت زوال شمس طلب می کرد . پس وقتی که آن را اراده می کرد، چیزی را مقدم داشته و صدقه می داد و عطر می زد و به مسجد می رفت و حاجت خود را از خدا می خواست تختم به فیروزه و عقیق پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: قال الله سبحانه: انی لاستحیی من عبد یرفع یده وفیها خاتم فیروزج فاردها خائبة خداوند می فرماید: من شرم دارم دعای بنده ای را که دست خود را بلند می کند و فیروزه در آن است رد کنم، در حالی که به آرزو نرسیده باشد . و امام صادق علیه السلام فرمود: مارفعت کف الی الله عزوجل احب الیه من کف فیه خاتم عقیق هیچ دستی به سوی خدا بالا نرفته است که نزد خدا محبوب تر از دستی باشد که انگشتر عقیق در آن است . رد مظالم امام صادق علیه السلام فرمود: اذا اراد احدکم ان یستجاب له فلیطلب کسبه ولیخرج من مظالم الناس وان الله لا یرفع الیه دعاء من عنده مظلمة لاحد من خلقه هر کس می خواهد دعایش مستجاب شود، باید حق الناس را از سرمایه اش جدا کند . بدرستی که کسی که حق الناس به عهده اش باشد دعایش به سوی خدا بالا نمی رود . دعاکنندگان 40 نفر باشند یا . . . امام صادق علیه السلام فرمود: ما من رهط اربعین رجلا اجتمعوا فدعواالله عزوجل فی امر الا استجاب الله لهم فان لم یکونوا اربعین فاربعة یدعون الله عزوجل عشر مرآت، فان لم یکونوا اربعة فواحد یدعواالله سبحانه اربعین مرة یستجیب الله العزیز الجبار هیچ گروه چهل نفری خداوند را در کاری نمی خوانند مگر اینکه دعای آن ها را مستجاب می کند . پس اگر چهل نفر نباشند، چهار نفر هر کدام ده مرتبه دعا کنند و اگر چهار نفر هم نباشد، یک نفر چهل مرتبه دعا کند، خداوند عزیز و جبار دعا را مستجاب می کند شرایط حین دعا شروع با بسم الله پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: لا یرد دعاء اوله بسم الله الرحمن الرحیم دعائی که اولش بسم الله الرحمن الرحیم گفته شود، رد نمی شود . ز شر دیو به درگاه ما بیار پناه به آب مغفرت ما بشوی لوح گناه کمر به خدمت ما بند روز و شب از جان به هر چه امر کنیمت، بگوی بسم الله حمد و ثنای خداوند امام صادق علیه السلام فرمود: ایاکم اذا اراد احدکم ان یسال شیئا من حوائج الدنیا والآخرة حتی یبدا بالثناء علی الله عزوجل والمدح له والصلواة علی النبی هرگاه یکی از شما خواست از پروردگار خود حاجتی در مورد دنیا و آخرت درخواست کند مبادا بدان مبادرت کند مگر اینکه ابتدا ستایش و مدح خدا نموده و درود بر پیغمبر صلی الله علیه و آله فرستد . از آن حضرت سؤال شد: چگونه خداوند را مدح کنیم؟ فرمود: بگو: یا من هو اقرب الا من یحول بین المرء وقلبه، یا من هو بالمنظر الاعلی، یا من لیس کمثله شی ای کسی که از رگ گردن به من نزدیک تری، ای کسی که بین انسان و قلب او حائل می شوی، ای کسی که در جایگاه بلندی، ای کسی که چیزی مانند او وجود ندارد جان مرا جان تویی ، لعل مرا کان تویی در دل ویران تویی، گنج نهانی مرا یک نفس از پیش تو، گر بروم گم شوم چون به تو آرم پناه، امن و امانی مرا ای دوای درد بی درمان ما وی شفای علت و نقصان ما ای به ما آثار صنع تو پدید وی تو پنهان در درون جان ما ای تو هم آغاز و هم انجام خلق وی تو هم پیدا و هم پنهان ما عاجزیم از شکر نعمت های تو عجز ما بین، بگذر از کفران ما ای بدی از ما و نیکویی ز تو آن خود کن، پرده پوش آن ما دعا در برگیرنده اسم اعظم الهی باشد مقصود از اسم اعظم الهی چیست و کدام است ؟ دعا کننده باید از این اشارات بهره گیرد تا مستجاب الدعوة گردد. به روایت ابن عباس ،رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: " اسم اعظم الهی در شش آیه آخر سوره مبارکه حشر میباشد " رو به قبله ایستاده و دست به سوی خدا بلند کند باید رو به قبله بایستیم و دست به سوی درگاه کبریایی خداوند بلند کنیم و از پشت کردن به طرف چپ و راست پرهیز کنیم .این امر در دعا بسیار مطلوب و ارزنده است چون دعاکننده باید در حال دعا رعایت جانب قبله را بکند آنگاه دست تضرع وراز ونیاز به پیشگاه اقدس پروردگار دراز کرده درخواست رفع مشکلات و قضایی حوائج کند. صلوات بین خدا و بندگانش حلقاتی از مودت و محبت وجود دارد که مهم ترین این حلقات مودت و محبت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و آل طاهرین حضرتش هستند . خداوند درود و صلوات بر پیامبر اکرم و اهل بیت او را اجابت می کند و اگر حاجت دیگری در کنار این صلوات مطرح شود نیز به اجابت می رساند . امام علی علیه السلام می فرماید: اذا کان لک الی الله سبحانه حاجة فابدا بمسئلة الصلاة علی رسول الله ثم سل حاجتک فان الله اکرم من ان یسال حاجتین فیقضی احداهما ویمنع الاخری هرگاه از خداوند چیزی خواستی با صلوات بر پیامبر شروع کن و سپس حاجت خود را بخواه، به درستی که خداوند شانش بالاتر از این است که از دو چیزی که از او خواسته می شود یکی را اجابت کند و دیگری را اجابت نکند . و امام صادق علیه السلام فرمود: لا یزال الدعاء محجوبا حتی یصلی علی محمد وآل محمد دعا پیوسته در پرده است تا بر محمد و آل محمد درود فرستاده شود . و نیز آن حضرت فرمود: انما هی المدحة، ثم الثناء ثم الاقرار بالذنب ثم المسئلة همانا هنگام دعا اول مدح (بیان صفات خداوند)، بعد ستایش خداوند (اعتراف به نعمت و شکر او) و بعد اعتراف به گناه و سپس درخواست حاجت است نام بردن حاجت قال الصادق علیه السلام: ان الله تبارک وتعالی یعلم مایرید العبد اذا دعاه ولکنه یحب ان تبث الیه الحوائج فاذا دعوت فسم حاجتک خداوند تبارک و تعالی خواسته بنده راآنگاه که او را می خواند می داند، اما دوست دارد خواسته ها به درگاهش شرح داده شود، پس هرگاه دعا کردی حاجت خود را ذکر کن دعای پنهانی و آهسته خواندن دعا خداوند متعال می فرماید: ادعوا ربکم تضرعا وخفیة پروردگارتان را از روی تضرع و در پنهانی بخوانید . و امام رضا علیه السلام می فرماید: دعوة العبد سرا دعوة واحدة تعدل سبعین دعوة علانیةیک دعای بنده در نهانی برابر است با هفتاد دعای آشکار رقت قلب و گریه در هنگام دعا قال الصادق علیه السلام: اذا رق احدکم فلیدع هرگاه رقت قلب پیدا کردید، دعا کنید . رقت قلب اغلب موجب می شود که اولا غیر خدا از دل محو شود، و ثانیا قلب به کلی متوجه خداوند گردد . تا زمانی که دل نشکند و کاملا متوجه خدا نشود مانند ظرفی است که پشتش به طرف آسمان است و هر چه باران رحمت الهی ببارد قطره ای به داخل این ظرف نفوذ نخواهد کرد . قلب غیر رقیق هیچ بهره ای از رحمت دائم الفضل خداوند نخواهد داشت . حافظ! ز دیده دانه اشکی همی فشان شاید که مرغ وصل کند قصد دام ما *مرا در این ظلمات آنکه رهنمایی کرد دعای نیمه شبی بود و گریه سحری دعا برای همه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: اذا دعا احدکم فلیعم فانه اوجب للدعاء هرگاه یکی از شما خواست دعا کند باید عمومی دعا کند، زیرا که آن برای دعا واجب تر است . عمومیت دعا به دو معنی است: الف: دسته جمعی دعا کردن به همین خاطر، شرط اصلی نماز استسقاء به جماعت نماز خواندن است . ب: برای عموم مردم دعا کردن به همین جهت است که در نماز شب بهتر است چهل مؤمن را دعا کنند و یا به طور کلی بگویند: اللهم اغفر للمؤمنین والمؤمنات واسطه کردن پیامبر و اهل بیت علیهم السلام از داوود برقی نقل شده است که می گفت: انی کنت اسمع ابا عبدالله علیه السلام اکثرما یلح فی الدعاء علی الله بحق الخمسة یعنی رسول الله وامیرالمؤمنین وفاطمة والحسن والحسین علیهم السلام من همواره از امام صادق علیه السلام می شنیدم که بیشترین چیزی که امام صادق علیه السلام در دعا بر خداوند اصرار داشت، دعا کردن به حق اصحاب خمسه یعنی پیامبر، امیرالمؤمنین و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام بود داشتن حالت خوف و رجا در حین دعا باید به فضل پروردگار امیدوار و از نتیجه اعمال خود نگران و خوفناک باشیم . امیرالمؤمنین علیه السلام خطاب به خداوند عرض می کند: واجعلنی ممن یسارع فی الخیرات ویدعوک رغبا ورهبا خدایا مرا از کسانی قرار بده که در کارهای نیک شتابانند و تو را در حال بیم و امید می خوانند . و خداوند متعال می فرماید: وادعوه خوفا وطمعا خدا را در حال بیم و امید بخوانید . وجود مقدس امام سجاد علیه السلام در دعای ابوحمزه ثمالی به خداوند عرض می کند: خیرک الینا نازل وشرنا الیک صاعد خدایا خیر تو بر ما فرود می آید و شر ما به سویت بالا می آید . و نیز می گوید: اذا رایت مولای ذنوبی فزعت واذا رایت کرمک طمعت ای مولای من! چون به گناهانم می نگرم ناله ام بلند می شود و چون به گذشت تو نظر می کنم امیدوار می شوم اصرار در دعا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: ان الله یحب السائل اللحوح خداوند دعا کننده اصرار کننده را دوست دارد . گرم برانی از این در، درآیم از در دیگر من آن گدا سمج مخلص، کنایه نفهمم * دکان عاشقی را بسیار مایه باید دل های همچو آذر چشمان رودباری انتخاب اوقات مناسب برای دعا دل شب بهترین اوقات خلوت ومناسب دعا میباشد . برخی از بهترین اوقات برای دعا : وقت سحر هنگام قرائت قرآن وقت گفتن اذان موقع فرود آمدن باران وقتیکه به دو صف (حق وباطل) برای شهادت به هم برخورد کنند. در وقتیکه مظلوم ستمدیده ای دعا کند. وزیدن بادها وقت زوال سایه( هنگام ظهر) هنگام ریخته شدن اولین قطره خون مؤمن پس از اذان و اقامه پس از خطبه ها وقبل از شروع نماز جمعه هنگام سجده دعا پس از نماز جمعه پس از انجام واجبات در حرم امام حسین علیه السلام حسن ظن و یقین به اجابت دعا در این موضوع روایات زیادی وارد شده است : رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: "خدارا بخوانید در حالیکه شما یقین و اطمینان به اجابت دعایتان داشته باشید." در روایتی دیگر از امام صادق علیه السلام نقل شده فرمود: "هنگامیکه دعا کردی ، باور کن حاجت ومطلوب تو مهیا واماده است ." بنابراین حسن ظن به فضل و کرم خداوند ورجای واثق به رحمت واسعه الهی در برآوردن حاجت و استجابت دعا از مهمترین و قوی ترین عوامل است نماز حاجت پیش از دعا یکی از مناسب ترین اوقات دعا پس از خواندن نماز میباشد و حداقل دو رکعت نماز قبل از دعا از آداب و مقدمات پذیرش آن بوده و از جانب ائمه معصومین علیه السلام سفارش زیادی به دعا بعد از نماز شده است. امام صادق علیه السلام در حدیثی فرمودند : مردی داخل مسجد شد ،آنگاه دو رکعت نماز خواند سپس از خدا مسئلت و درخواست نمود ، پس رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: این بنده در دعا ودرخواست از پروردگارش عجله کرد( یعنی اداب دعا را بجا نیاورد) و مرد دیگری وارد مسجد شد ،دو رکعت نماز خواند وسپس حمد و ثنای خداوند ودرود و صلوات بر پیامبر وآلش فرستاد ،پس رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: سؤال کن ،حاجت تو جواب داده میشود. شتابزدگی در دعا ترک شود امام صادق علیه السلام فرمودند : هنگامیکه بنده ای دعا کند ،خداوند در کار حاجت اوست مادامی که آن بنده شتاب نکند ختم دعا به قول ما شاءالله لاقوة الا بالله امام صادق علیه السلام فرمود: ما من رجل دعا فختم دعاءه بقول ماشاء الله لاقوة الا بالله الا اجیب حاجته هیچکس دعایش را به قول ماشاء الله لا قوة الا بالله ختم نمی کند مگر اینکه حاجتش برآورده می شود بهترین حاجت پرسش: بهترین حاجت چیست و بهترین راه رسیدن به حاجات چیست و بهترین روش و یا ذکر رسیدن به نذر چیست؟ در پاسخ به مطالب ذیل توجه کنید 1) حاجت های افراد متناسب با شرایط و اولویت ها و نوع نگرش و سلایق آنها متفاوت است 2) برای فرد مومن شیعه بهترین حاجت ایمان کامل و مستقر و تعجیل در ظهور حضرت حجت (عج) و حسن عاقبت است . 3) برای رسیدن به حوایج در درجه اول انسان باید تمام امکانات خود اعم از امکانات عقلانی و مشاوره ای و مادی خود را بسیج نماید و با برنامه ریزی و تلاش پی گیر برای رسیدن به خواسته ها و نیاز ها تلاش کند و در کنار این تلاشها از نیروهای فراطبیعی نیز استمداد نماید و به خداوند توکل کند. مثلا برای فروش خانه ابتدا باید به بنگاهای خرید وفروش املاک رجوع کنید ویا از طریق آگهی تبلیغاتی در روزنامه ها ومراکز تبلیغاتی و...اعلام فروش نمایید . به موازات این کارها از راههای دینی برای رسیدن به حاجت خود کمک بگیرید دعاودرخواست از خدا خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: ادعونی استجب لکم. البته دعاهایی که مشتمل بر اسمای الهی باشند مانند دعای مشلول و دعاهای صحیفه سجادیه بسیار مناسب هستند.خواندن زیارت عاشورا در 40 روز، خواندن دعای توسل در 40 هفته همراه با نماز امام زمان(عج) در شب های چهارشنبه و هم چنین خواندن 114 مرتبه دعای اللهم اغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمن سواک در یک مکان مقدس مانند مساجد یا زیارتگاه ها، بسیار تجربه شده. البته گفتنی است؛ اینکه توقع داشته باشیم دعایی باشد که سریعا به اجابت برسد و خواسته های ما را برآورد، شاید منطقی نباشد, زیرا تحقق هر امری تابع شرایط خود است. البته در عین حال هیچ دعایی خالی از نوعی اجابت فوری نیست، زیرا دعا نوعی عبادت و پرستش است و درهر عبادتی که با قصد قربت انجام می شود ؛ یعنی عبادت کننده تصمیم دارد به خدای خود نزدیک شود و به کمالات ذات اقدس اله آراسته گردد ♡ السیدامین آلبوشوکه الموسوی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : | 22:58 | نویسنده : موسوی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • 
  • وب قالب وبلاگ
  • وب دانشگاه
  • وب قیمت ماشین